Veel gestelde vragen

Op de website van postNL is informatie te vinden over tarieven en het gebruik van oude postzegels. Ook kun je daar informatie opzoeken over het gebruik van decemberzegels.

Leuke postzegels maken TragePost gezelliger. In winkels is er vaak weinig keus in postzegels. Maar in de webshop van PostNL vind je een mooi aanbod.

Dat is vervelend en een risico bij het verzenden en ontvangen van post. Je zult het zelf moeten betalen. We gaan er vanuit dat deelnemers van TragePost hun best doen om gepast te frankeren. Je kunt melden bij de TragePostchef van jouw deelnemersgroep dat je een boete hebt gehad. Dan kan de chef de verzender attenderen op het probleem en wordt herhaling voorkomen.

TragePost is niet verantwoordelijk voor het niet aankomen van post. Je kunt het wel bij de TragePostchef van je deelnemersgroep melden. Soms kunnen we achterhalen wat er aan de hand is en of het een misverstand betreft. Soms komt de TragePost iets later alsnog.

Het kan ook gebeuren dat TragePost kwijtraakt en de ontvanger nooit bereikt. Dat is natuurlijk vervelend. Misschien heb je het idee dat er vaker post kwijt raakt onderweg naar jou. Of je denkt dat er vaker post kwijt raakt die je in een bepaalde brievenbus doet. Je kunt altijd proberen een klacht in te dienen bij PostNL. Wie weet dat zij er iets aan kunnen doen.

Bij TragePost wordt er soms wat traag gereageerd. Je krijgt binnen twee weken een reactie. Deelnemers die bevestiging van deelname hebben gehad en ingedeeld zijn in een deelnemersgroep, zijn zelf verantwoordelijk voor het verdere e-mailcontact met de chef-deelnemersgroep. Zij checken hun spam of stellen een vraag aan de chef als ze het idee hebben dat ze e-mail missen.

Een kaartje hoeft (bijna) niets te kosten. Zie inspiratie. Helaas hebben we geen sponsor voor postzegels. We hopen dat je zo nodig zelf een sponsor kunt vinden voor jouw TragePostdeelname… Of dat je van verschillende mensen een velletje postzegels kunt krijgen.

… maar die heel graag leuke / persoonlijke kaartjes wil ontvangen via TragePost.

In dat geval zijn er twee mogelijkheden.

  1. Je geeft die persoon op als verwenadres. Bijvoorbeeld je buurman / tante enzovoort. Dan ontvangt die persoon gedurende een maand enkele kaartjes.
  2. Je kunt ook het adres van die buurman / tante op een adressenlijst laten zetten in een “TragePost-basisgroep”. Jij stuurt dan elke week een kaartje naar iemand van de adressenlijst, namens (of samen met) de buurman / tante. Hij of zij krijgt wekelijks gezellige post gedurende vier maanden of zes maanden. Goed idee? Vermeld dan bij aanmelden duidelijk dat jij post verzendt voor een ander adres.

TragePost is in eerste instantie opgezet om iets kleins en positiefs uit te wisselen via de post. Je hoeft niet te reageren op wat je ontvangen hebt. Geniet er vooral van! Mocht je een kaartje terug willen sturen, dan mag dat wel natuurlijk. Toch kan het dat de ander geen verder contact wil. Daar moet je rekening mee houden. Er zijn TragePost deelnemers die alleen meedoen vanwege het contact via een gezellig kaartje.

Traage trage post dom toren

TragePost en privacy

Deelnemers aan TragePost gaan zorgvuldig met de adressenlijst om en gebruiken de adressen alleen voor TragePost. De adressenlijst wordt dus niet gebruikt voor andere doeleinden of doorgegeven aan derden.

TragePost verwacht dat je de afspraken over privacy rondom TragePost hebt gelezen. Bij deelname wordt in de mail de volgende zin gezet: ‘Ja, ik ben op de hoogte van privacy-afspraken van TragePost’.

TragePost is een kleinschalig particulier initiatief en wordt gedragen door vrijwilligers die geen belangen hebben bij het versturen van post.

Hoe gaat Trage Post met je gegevens om?

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). Binnen de AVG gelden nieuwe privacy rechten en worden bestaande rechten sterker.

Hoe gaat TragePost met gegevens van deelnemers om?

  • TragePost gebruikt het postadres van een deelnemer om het op een adressenlijst te plaatsen. Deze adressenlijst wordt gemaild naar andere deelnemers binnen 1 deelnemersgroep.
  • Het e-mailadres wordt gebruikt voor communicatie tussen TragePost en deelnemers tijdens deelname.
  • Kun je tijdens een verzendperiode onverwachts niet meer meedoen aan TragePost? Mail dan naar marieke@tragepost.nl. Dan halen we je postadres van de lijst. Je kunt tegelijkertijd ervoor kiezen om ook je e-mailadres uit ons bestand te laten verwijderen.
  • Het e-mailadres wordt ook gebruikt na deelname. Namelijk voor het doorgeven van nieuwe TragePost ontwikkelingen.
  • Wanneer je geen e-mail meer wenst te ontvangen van Trage Post, dan kun je dat aangeven via marieke@tragepost.nl
  • Postadres en e-mailadres worden verwerkt door Marieke van TragePost en de chef van de deelnemersgroep. Deze gegevens worden niet doorgegeven aan derden.
  • Een jaar na deelname worden de adressenlijsten vernietigd en verwijderd bij Trage Post.
  • Op de website wordt gebruik gemaakt van citaten van deelnemers en foto’s van handschriften. Hiervoor is toestemming gevraagd aan de betreffende deelnemers. Deze foto’s worden niet zonder toestemming doorgegeven aan derden.

Als je vragen hebt over je persoonlijke gegevens of instructies nodig hebt over het inzien of verwijderen van je opgeslagen gegevens, neem dan contact op via marieke@tragepost.nl